Ett uttryck som används mycket inom gaming är “exklusive games”. Detta innebär spel som släpps specifikt för en viss plattform och inte för alla. Exempel på dessa är World of Warcraft för PC, Uncharted – serien för PS4 och Halo – serien för Xbox One.
Man skulle kunna tänka sig att att släppa nya speltitlar för alla plattformar vore klokt då detta innebär högre försäljningssiffror – detta stämmer dock inte. Är en konsol omåttligt populär och ett hajpat spel släpps till det, ja, då säljer det mycket bra. Man förknippar spelet med konsolen och släpps det uppföljare är det en självklarhet att det blir endast för den konsolen första spelet släpptes till (det här funnits undantag såsom med till exempel Gears of War – serien, där första spelet släpptes till PS3 också utöver Xbox och PC).
Det som kan uppfattas som tråkigt med exklusiva titlar är om spelaren är lojal mot en viss konsol, och ett spel som denne vill ha släpps endast till en annan plattform. Detta betyder att spelaren måste köpa den andra konsolen endast för att kunna köra ett spel. Därför är det smart att titta på först hur många exklusiva titlar som planeras att släppas till vardera plattform.