Som raka motsatsen till utvecklarna bakom de stora speltitlarna som Grand Theft Auto, FIFA, Battlefield och Fortnite har vi de så kallade indieutvecklarna. Begreppet “indie” kommer ur det engelska ordet “independent” som betyder oberoende. En indiespelutvecklare har nämligen inga stora utgivare bakom sig eller miljoner i budget för att skapa sitt spel. Inte sällan kan det röra sig om så få som 2 till 3 personer som utvecklar hela spelet. Vissa är soloutvecklare som gör allting själva. Det har sina fördelar då soloutvecklaren har full kontroll på utvecklingen av spelet. Det är dock få personer som bra på allt och ett spel omfattar både programmering, grafik, animation, leveldesign, ljud och musik. Därför är det vanligare att det är fler än en person som sitter och utvecklar ett indiespel.
Musik och grafik
Vad gäller musikskapande är det något som är svårt att lära sig, till skillnad från till exempel programmering. Antingen är man född musikalisk eller så är man det inte. Musiken i spel är dessutom något som har fått allt större betydelse på senare år. En del spel har så bra och välgjord musik att man vill kunna lyssna på den även när man gör andra saker än att spela. Vissa spels soundtrack finns rent av på Spotify, men i annat fall brukar det alltid gå att hitta musiken från de flesta spel, både nya som gamla, på YouTube. Vill man lyssna på låtarna medan man till exempel kör bil kan man köpa en fm sändare som gör att man kan ratta in musiken man spelar i mobilen via FM-bandet på vanliga bilstereon.
Man kan dock skippa musiken helt om man känner att man inte är bra på den biten. Grafiken är dock något som man inte kommer undan och här kan man välja att göra ett minimalistiskt spel, eller kanske ett med blockig grafik som i Minecraft. Faktum är att Minecraft började som ett indiespel en gång i tiden, skapat av Markus “Notch” Persson. Idag omsätter dock spelet miljarder kronor och ägs av Microsoft, så frågan är om det fortfarande är att klassa som ett indiespel.
Mer intuitiva utvecklingsverktyg idag
En bidragande orsak till att indiespelsutvecklarna har blivit fler på senare år är att det idag är betydligt enklare att utveckla spel. Förr var det mycket mer tekniskt komplicerat, men med dagens kraftfulla spelmotorer har trösklarna till denna värld slipats ner ordentligt. Den populäraste spelmotorn för indieutvecklare är utan tvekan Unity. Att den är gratis att använda gör förstås mycket och det är först när man som utvecklare börjar tjäna motsvarande 100 000 dollar årligen på sitt spel som man måste betala en viss procent till skaparna av Unity. Som en liten indieutvecklare når de flesta aldrig så höga intäkter på sina spel. Vissa kanske rent av väljer att släppa sina spel gratis.